NAJNOWSZE PROMOCJE:
Strona główna » Baza wiedzy i słowniki pojęć » Obróbka produktów poligraficznych
Obróbka produktów poligraficznych

Obróbka produktów poligraficznych

Obróbka produktów poligraficznych jest to szereg czynności potrzebnych do wykonania, aby uzyskać ostateczną formę produktu. Poza samym drukiem, niezbędne jest wykonanie szeregu prac wykończeniowych. W  niektórych przypadkach są one dużo bardziej czasochłonne niż sam druk.  Przykładem pracy, która wymaga złożonej obróbki są książki, które po wykonaniu zadruku przechodzą jeszcze przez wiele procesów introligatorskich.

Do czynności obróbki produktów zaliczamy:

Krojenie – jest to podstawowy proces dla większości produktów poligraficznych; w trakcie krojenia na stos arkuszy opada belka dociskowa, następnie nóż przymocowany do belki dociskowej i dzięki temu stos zostaje przecięty. Wyróżnić można krojenie dyferencyjne (okrawanie), które polega na odkrawaniu pasków brzegowych arkuszy przed drukowaniem lub  obróbką wykończeniową oraz krojenie dzielące (przekrawanie), które polega na krojeniu arkusza na mniejsze użytki  o określonym formacie.

Falcowanie (złamywanie) – jest to składanie arkuszy w określony sposób; najczęściej stosowane rodzaje falcowania:

  • jednozłamowe – składanie arkusza na pół,
  • prostopadłe („krzyżowe”) – stosowane w przypadku falcowania arkuszy  broszur, książek, wydawnictw, itp.
  • równoległe zwykłe – stosowane w przypadku falcowania ulotek i formularzy,
  • równoległe harmonijkowe – stosowane głównie przy falcowaniu ulotek, map, broszur reklamowych,
  • równoległe obejmujące – wykorzystywane przy składaniu prospektów, broszur,
  • równoległe obwolutowe –  to sposób falcowania głównie 12 – i 24- stronicowych elementów (zazwyczaj w formie kwadratu).

Lakierowanie – to proces , który ma na celu nadanie odbitkom wysokiego połysku jak również zabezpieczenie odbitki przed uszkodzeniem; najczęściej stosowane lakiery to:

  • lakier dyspersyjny – nakładanie lakieru możliwe jest bezpośrednio w maszynie drukarskiej dzięki temu, że utworzona warstwa w bardzo szybkim czasie schnie. Lakier dyspersyjny często stosowany jest na produktach w celu zabezpieczenia powierzchni przed ścieraniem się farby drukarskiej (np. na różnego rodzaju opakowaniach),
  • lakier UV – charakteryzuje się wysokim połyskiem oraz wysoka odpornością na różne warunki zewnętrzne;  po nałożeniu warstwy lakieru w ciągu ułamku  sekundy następuje utwardzenie.

Laminowanie – jest to jedna z form uszlachetniania druków;  dzięki pokryciu arkusza warstwą folii polimerowej  osiągnąć można większą sztywność materiału z wysoką odpornością na warunki zewnętrzne;  foliowanie stosowane jest często w przypadku folderów bigowanych w celu uniknięcia widocznego złamania surowca na grzbiecie; duże walory estetyczne folii zachęcają klientów do wybierania tej właśnie formy uszlachetniania swoich prac – często foliowanie (matowe) jest łączone z innym rodzajem uszlachetnienia – z wybiórczym lakierowaniem UV – daje to efekt zaakcentowania elementu pokrytego lakierem UV. Doskonale sprawdza się na wysokiej jakości produktach.

Tłoczenie – polega na kształtowaniu powierzchni produktu za pomocą nacisku; najczęściej wykorzystywane jest przy produkcji opakowań, wysokiej jakości katalogów, broszur, okładek książkowych. Wyróżnia się:

  • tłoczenie bezbarwne – ma na celu wyłącznie uwypuklenie poszczególnych elementów na zadrukowanych arkuszach
  • tłoczenie na gorąco – na arkusz nanoszona jest metaliczna, lub bezbarwna folia  pod wpływem działania nacisku i ciepła. Metoda często stosowana w ekskluzywnych opakowaniach , dająca efekt złocenia

Sztancowanie– jest to proces wykrawania z arkusza drukowego użytków o nieregularnych kształtach, których nie uda się uzyskać poprzez krojenie;  do procesu sztancowania niezbędny jest wykrojnik za pomocą którego można zarówno wyciąć pożądane kształty (dzięki nożom tnącym) jak i wygniatać w podłożu linie o określonych kształtach (dzięki nożom bigującym) i uzyskać w ten sposób produkt gotowy do dalszej obróbki – np. sklejania. Najczęściej sztancowane są wszelkiego rodzaju opakowania.

Oprawa – to końcowy etap produkcji broszur, książek, gazet;  wyróżnia się następujące rodzaje opraw:

  • oprawy miękkie, a wśród nich:
    • miękka zeszytowa,
    • miękka klejona / bezszwowa,
    • miękka blokowa,
    • miękka szyta.
  • oprawa półtwarda,
  • oprawa twarda,
  • oprawa specjalna.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /blog/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405
x

Zobacz także

drukarnia speed heidelberg

Nowe możliwości w Drukarni Speed

Nasza drukarnia, która specjalizuje się w druku offsetowym doczekała się nowej inwestycji. Rozrost naszego parku ...

druk wielkoformatowy

Zastosowanie druku wielkoformatowego w reklamowaniu usług firmy – sposoby przygotowania i wydruku.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, iż reklamowanie własnych usług stanowi ...

Przeglądanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie Więcej informacji

Ciasteczka cookies na tej stronie są włączone, aby dostarczyć Ci najlepszy możliwy sposób przeglądania. Jeśli kontynuujesz przeglądanie strony, bez zmiany sowich ustawień o ciasteczkach, lub klikniesz "Akceptuję", wyrażasz na to zgodę.

Zamknij